Sådan finder du en terapeut som kan hjælpe dig

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Terapi kan være en effektiv behandling af en række mentale og følelsesmæssige problemer. Bare det at tale om dine tanker og følelser med en støttende person kan ofte få dig til at føle dig bedre. Det kan være meget helende i sig selv at give udtryk for dine bekymringer eller tale om noget, der vejer på dit sind. Og det føles godt at blive lyttet til – at vide, at en anden er interesseret i dig og vil hjælpe. Du kan vælge mellem et hav af forskellige terapeuter, du kan både finde en psykoterapeut, kropsterapeut eller noget helt tredje. Det går an på hvilke behov du har ind i processen.

Hold kommunikationen ved lige

Selvom det kan være meget nyttigt at tale om dine problemer med nære venner og familiemedlemmer, har du sommetider brug for hjælp, som folkene omkring dig ikke kan give. Når du har brug for ekstra støtte, et udefra perspektiv eller en eller anden ekspertvejledning, kan det at tale med en terapeut eller rådgiver hjælpe. Mens støtte fra venner og familie er vigtig, er terapi anderledes. Terapeuter er professionelt uddannede lyttere, der kan hjælpe dig med at komme til roden af ​​dine problemer, overvinde følelsesmæssige udfordringer og foretage positive ændringer i dit liv. Du behøver ikke at blive diagnosticeret med et mentalt helbredsproblem for at drage fordel af terapi. Mange i terapi søger hjælp til dagligdags bekymringer: forholdsproblemer, jobstress eller selvtvivl for eksempel. Andre henvender sig til terapi i vanskelige tider, såsom en skilsmisse.

Hvorfor terapi og ikke medicin?

Medicinering kan hjælpe med at lette visse symptomer, men det kommer med bivirkninger. Desuden kan det ikke løse ”det store billede” -problemer. Medicin fikserer ikke dine forhold, hjælper dig med at finde ud af, hvad du skal gøre med dit liv, eller giver dig indsigt i, hvorfor du fortsætter med at træffe usunde valg.

Relaterede artikler