Kom af med hælsporer, så du kan træne igen

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

”Hælspore” er et paraplybegreb, der betegner smerter i hælen eller under svangen. Det kan altså både dække over inflammation og lignende. Der er mange symptomer, og det kan være svært at komme af med hælsporer, når man først har fået det. Alligevel er der en del ting, du selv kan prøve, for at bedre det.

Typiske gener ved hælsporer

Det første, største og måske også vigtigste symptom på hælsporer er smerter. Der kan både være tale om tiltagende smerter, men de kan også opstå fra den ene dag til den anden. Smerterne er lokaliseret under hælen, og den er oftest værst, når man har holdt foden i ro.

Hælsporer kan sagtens behandles

Der findes mange forskellige måder, du kan prøve at behandle hælsporer på. Blandt andet kan du:

  • Afprøve specielle såler til dine sko

  • Dæmpe symptomer med is

  • Aflaste foden

  • Træne foden

  • Kontakte professionelle

Hælsporer kan opstå, hvis du ikke træder korrekt ned på foden. Hvis du tror, det kan være problemet, vil et skoindlæg højst sandsynligt kunne afhjælpe problemerne. Er ud interesseret i at prøve denne mulighed, så find såler til hælsporer her.

Mindsk ubehaget og kom smerterne til livs

Mens du afprøver sålerne, er det ikke sikkert, at symptomerne forsvinder med det samme. For at mindske ubehaget, kan du derfor bruge isposer til at mindske smerterne. Derudover kan det være en god idé at aflaste foden, så du bruger den mindre, end du normalt ville. Du kan sagtens stadig bruge foden og gå på den, men det vil i mange tilfælde være virksomt at skære med på aktiviteter. Derudover kan du prøve at træne de små muskler, der er i foden. Du kan eksempelvis prøve med hælløft og tåspredning. Får du ingen lindring ved nogle af disse forsøg, kan det være nødvendigt at kontakte en læge eller fysioterapeut.

Relaterede artikler