Få den rette kost til din træning

Kost

Træner du meget, men har du svært ved at finde ud af, hvordan du får den rette kost? Kost til før og efter seriøs træning er næsten en videnskab i sig selv. Derfor kræver det, at du har den rette viden til at kunne lave en effektiv kostplan.


Proteiner, fedt og kulhydrater
Noget af det vigtigste, du bør fokusere på i din kost, er proteiner, fedt og kulhydrater. Hvis du styrketræner meget, er det vigtigt, du indtager et højt niveau af proteiner. Træner du mere for udholdenhedens skyld, så er kulhydraterne vigtige. Fedtsyrer er lige så vigtige, når det kommer til at få en sund kost, der nærer og giver bedre træningsresultater. Men hvor skal du starte?
Den effektive energi, der skal til før en træning, kommer blandt andet af kulhydrater. Derfor bør du fokusere på at spise fødevarer med et højt indhold af kulhydrater. Det er ikke kun vigtigt inden træningen, men i lige så høj grad efterfølgende. Det er især godt, hvis du træner for at øge din udholdenhed – for eksempel gennem løb eller cykling. Får du den rette mængde kulhydrater, kan du præstere på et højere niveau, end hvis du kun indtager proteiner eller fedt.

Pasta, rugbrød og kartofler

For at finde de gode kulhydrater, bør du spise mad, der indeholder pasta, rugbrød, havregryn eller kartofler. De indeholder nemlig de langsomt-optagelige kulhydrater, som er essentielle for din udholdenhed og træning. Det er fiberrige fødevarer, som sikrer en stabil blodsukkerregulering, så du får en hurtig og effektiv energi.
Hvis du ikke selv kan overskue at lave mad, kan du overveje måltidskasser. Du kan læse mere på Kokkens hverdagsmad anmeldelse. Her finder du konkrete eksempler på retter fra en kasse, du kan få leveret lige til døren. Her får du hele fire retter i en måltidskasse, så du har mad nok til de første dage på ugen. På den måde kan du udelukkende fokusere på din træning, mens du får den rette kost.