At gå på jagt kan være rigtig sjovt, men hvad kunne være bedre end at tage menneskets bedste ven med på jagt? Mange vælger at opfostre en jagthund hvis de allerede i forvejen går på jagt og det er da også der det er klart nemmest at gøre det mens de stadig er hvalpe i stedet for at man skal til at gøre det når den har et par år bag sig. Der findes mange hunde man kan leje som man kan bruge til jagt, men det sjoveste vil jo nok være at have sin egen som også er en loyal ven overfor dig.

Vælg en race

Der findes mange racer der kan fungere til at være jagthund. Gør lidt research omkring de forskellige racer og hvilken der passer bedste til dine behov til både jagt og til privat.

Vælg en hvalp

Når du skal vælge en hvalp, er det altid en god idé at gøre det fra en kennel der er kendt for at producere gode hunde og har gjort det mange gange. Du kan eventuelt spørge om de tidligere har haft hvalpe der er blevet til jagthunde.

Lær hunden det basale

Du kan hurtigt gå i gang med at lære hunden det basale som at sætte, blive og ligge. Det vil hjælpe dig og med jævnlig træning vil du hund kunne gøre mange ting hvis du bare lægger tiden i det.

Introducer den for decoys

Alt efter om du skal jagte efter fugle eller dyr i vandet, så kan det være noget forskellige legetøj du skal introducere den for.

Beløn godt arbejde

Din hund reagerer kraftigt på positiv feedback og derfor skal du altid huske at rose og give belønninger for godt arbejde.

Udsæt hunden for jagtlignende tilstande

Din hund kan lige så godt vænne sig til at gå på jagt og derfor kan det være en god idé hvis du kan træne hunden i at sidde pænt ved siden af dig, mens du f.eks. affyrer dit gevær

Hold træningen ved lige

Meget af det handler om vedligeholdelse og med tiden skal din hund nok blive en god jagthund som du vil blive glad for. Du skal dog huske at selvom du bruger den til jagt så skal der stadig være et hundetegn som dette og forsikring på hunden.

Hvis du elsker en masse action i dit liv og få dit adrenalin kick, så kan det godt være at du synes at Danmark har lige lidt at byde på. Heldigvis for dig, så har verden en masse at byde på hvor du kan se smukke dele af verden og samtidig få adrenalin ved en action packed ferie. Vi kommer her med nogle forslag til hvor du kan tage hen

Grand Canyon

En af de mest ikoniske steder i USA som du helst sikkert har set billeder af før. Turen igennem landskabet tager cirka 8 dage og du vil helt sikkert få en stor oplevelse ved at gøre det. Du får mulighed for at gå langt op ad de store kløfter og ned igen. I den sydlige ende har du mulighed for at dybe tæerne i Colorado Floden og oppe nord på har du mulighed for at kigge efter hjorte

Bestig asiens største vulkan

Vulkanen Mt Damavand er den største i Asien men ligger faktisk i Iran og kan ses fra hovedstande Teheran. Det er en udfordring at klatre de 5671 meter op i luften, men helt sikkert også noget du vil være stolt af at kunne fortælle når du kommer hjem igen.

Smukke Catalonien

Tag cyklen med og tag turen langs Cataloniens yderområder. Du kommer til at komme igennem smukke gamle byer og virkelig få et stort stykke historie med hjem. Derudover har du stor mulighed for at nyde lækre vine i området.

Det kan være en god idé hvis du gerne vil på en action ferie at du har dine sundhedsdokumenter med. Dog kan det være at dokumenterne ikke kan forstås i alle lande og derfor bør du overveje at få dem oversat således at de har et apostile stempel så de kan bruges og forstås i udlandet, hvis der nu skulle ske noget med dig

Fitnesscenteret er et rigtig populært fænomen i Danmark. Selvom vi danskere på den ene side er blevet rigtig glade for e-sport og computerspil, og der altså også rigtig mange, der flittigt benytter de lokale fitnesscentre. Det er både dem, der træner for at blive så store og muskuløse som muligt, og dem der træner for at holde sig i god form og øge deres generelle helbred. Der er ikke nogen rigtig måde at træne på, og du skal træne for dig selv, ikke andre! Her kan du læse nogle gode tips til, hvordan du kan komme godt i gang med at træne, samt hvordan du kan tage en genvej til god form og store muskler.

Prøv holdtræning eller få en træningspartner

Noget af det der kan være svært, når du skal starte med at træne, er at holde motivationen oppe og blive ved med at finde vejen ned til fitnesscenteret. Det kan især godt være svært, hvis du skal gøre det alene, og ikke har andre til at hanke op i dig end dig selv. Derfor kan det være en rigtig god ide at starte med at træne sammen med en anden, så I kan bruge hinanden som motivation til at komme afsted. Ellers kan du prøve holdtræning nede i fitnesscenteret, så du ikke træner alene, og kan træne på en lidt mere sjov måde.

Hvis dit mål er at blive stor, kan du prøve kosttilskud og andre supplementer

Når du begynder med at træne, sker der ikke resultater med det samme. Du får ikke et trimmet vaskebræt på en uge, og dine biceps bliver heller ikke kæmpe store lige med det samme. Dog er der nogle supplementer, du kan bruge, hvis du gerne vil ”snyde lidt”, og hjælpe musklerne med at vokse lidt hurtigere. De består bl.a. af kosttilskud, protienpulver, kreatin og pre-workout. Hvis du vil prøve disse, skal du være sikker på, at det er af kendte mærker, og god kvalitet – det kan du bl.a. sikre hos only approved company, der sikrer at du får godkendte mærker.

Hvis du skal væk sammen med drengene for at have en fed weekend sammen, så skal der helst også gerne være noget fedt på programmet til jeres weekendophold. Der er nemlig ofte stor forskel på hvad det er der er på programmet på en mandetur og på en kvinde tur. Her vil vi gå i dybden med mandeturen, det kan selvfølgelig være svært at sige hvilke ting man kan lave, da det oftest afhænger af hvilke ting der ligger i nærheden af det sted i skal opholde jer, men her vil vi komme med noget inspiration til hvad man kunne lave, eller i hvert fald kigge efter inden man vælger at sted at holde til.

Paintball

Klassikeren. Det er noget af det der altid er oppe at vende når drenge snakker om at de skal på tur og ud og opleve noget eller lave noget fedt sammen mens de er afsted. Paintball er noget man kan lave mange forskellige steder og netop derfor er den også meget oplagt, det er næsten uanset hvor i har valgt at i skal overnatte, så vil der nok være et paintballsted i nærheden

Lav den primitive

Den største mandomsprøve er at kunne overleve selv i naturen. Derfor kan det være at i skulle tage et par dage ud af kalenderen og tage til den smukke natur i Sverige for at bo lidt i telt og se om i kan klare hele weekenden selv. Der er lige pludselig ingen bad og ingen mikroovn til hurtigt lige at tilberede maden. Den skal selv fanges og tilberedes over bål.

Det kan også være i skal prøve at tage et smut til udlandet frem for at lave en tur i Danmark. Hvis man vælger at flyve til et land i Østeuropa som f.eks. Polen kan man gøre rigtig mange ting meget billigt og derfor har man mulighed for at opleve mange forskellige ting og samtidig også få en god tur i byen om aftenen.

Når man dyrker sport på højt plan, så er kroppen ens primære værktøj. Kroppen er hvad der skal drive din succes langt hen ad vejen og derfor er det selvfølgelig vigtig at din krop er i så god stand og i så god form som overhovedet muligt.  Derfor vil vi her komme med nogle tips og tricks som du kan anvende for at sørge for at du kan være i den bedste forfatning når du skal bruge din krop til sport. Det kan være du skal spille en stor fodboldkamp, gennemføre et løb, spille i en badminton turnering eller noget helt andet

God nattesøvn

Det er vigtigt at du i særligt dagen før, men også gerne i dagene op til sørger for at få din nattesøvn. Det kan være du skal en time tidligere i seng for at være sikker på at din krop for hvilket det den burde eller du måske skal stå en time senere op

Spis rigeligt

Det her gælder nok primært i dagene op til da det ikke er fornuftigt at fylde sin krop lige før man skal udøve sport. Men spis et godt måltid mad gerne med mange kulhydrater cirka 2 timer før du skal i gang og sørg for at få kulhydrat holdigt mad i dagene op til så du kan få fyldt depoterne helt op

Sørg for den krop er restitueret

Det er vigtigt at din krop er helt udhvilet og dine muskler ikke er i gang med processen omkring at genopbygge sig selv. Derfor skal du ikke lave alt for hård træning i dagene op til. Træningen skulle du gerne have klaret længe før. Sørg for at hvile, særligt dine ben, da de oftest er brugt i mange sportsgrene. Hvis du gerne vil have hjælp til hurtigere restitution, skal du måske prøve en kompressionsmaskine

Når du først bliver bidt af at dyrke motion, er det en fantastisk rus, der giver dig lysten til at komme igen. Men det handler måske også om mere end det. Der er nemlig andre goder end godt humør og mere energi ved at tage i fitnesscenteret. Din krop udvikler. Den bliver veltrænet – og det er fantastisk at se sig selv i spejlet, når det begynder at vise sig. Den udvikling kræver dog også, at du giver den gas, når du er i fitnesscenteret. For at få mest ud af din tur i fitnesscenteret, skal du tilrettelægge din kost. Du kan få rigtig meget ud af at bruge kosttilskud som kreatin. Hvordan virker kreatin, tænker du måske? Det giver dine muskler mere energi at arbejde med, og så er det ganske ufarligt. Køb kreatin her.

 

Mere energi at arbejde med

For at få større og mere markerede muskler, handler det især om at træne eksplosivt. Tunge vægte, du skal slås med. Den eksplosivitet kræver energi fra dine muskler. Det er blandt andet kreatin, der er med til det. Din krop har et naturligt indhold af kreatin, som den bruger, når du løfter tunge vægte. Ved at bruge kreatin som kosttilskud giver du dine muskler mere energi. Den energi kan du omsætte til bedre præstationer, når du er i fitnesscenteret. De præstationer er med til at gøre dig mere markeret og veltrænet.Derudover betyder kreatin tit, at du er mindre øm efter træningen. Det gør det alt andet lige lidt nemmere at komme afsted igen dagen efter.

Ikke et mirakelmiddel

Du skal dog huske på, at kreatin ikke er et eller andet form for mirakelmiddel, der giver dig faste balder eller store overarme natten over. Det gør det nemmere for dig at yde det, du maksimalt kan. Men du skal stadig selv gøre arbejdet. Du vil typisk tage kreatin i pulverform, som du opløser i noget vand nogle gange i løbet af dagen over en måneds tid. Der går mellem 5 og 7 dage, før du vil kunne mærke, dine muskler får mere energi at arbejde med.

 

 

Som alle ved så er nytåret også lige med at der er fyldte fitnesscentre og at alle folk har nytårsforsæt omkring at de vil til at dyrke mere motion, blive stærkere eller tabe sig. Det er de gængse klichéer der kommer igen og igen hver eneste januar.

Hvis du gerne vil skille dig lidt ud, eller du måske allerede har været i gang med den træning i lang tid og gerne vil undgå at være en del af de overfyldte centre her i starten af året. Så kan det være du skal tage skridtet videre og dyrke noget højintensivt træning i stedet.

Det kan f.eks. være at du vil prøve at bruge den styrke du har skaffet dig gennem din træning på at dyrke lidt kampsport. Kampsport kan ved første øjekast virke meget brutalt, men det hele foregår under ordnede forhold så ingen kommer til skade og at alle kan komme op og passer deres arbejde dagen efter igen.

Det kan også være du vil prøve at rykke ind i crossfit verdenen. Folk der dyrker crossfit er meget religiøse omkring deres motionsform og sværger til at de aldrig vil gå tilbage. Det kan være at mens folk kommer i gang med det mere basale i fitnesscenter at du så skal prøve andre motionsformer af i mens og se om crossfit er noget for dig. Noget der er helt sikkert, er at du kommer til at få pulsen op. Du kan vælge både at træne crossfit selv eller tilmelde dig et af de mange crossfit hold der er i langt de fleste fitnesscentre.

Når du er færdig med træningen, sveder du selvfølgelig en del, et hurtigt bad, lidt tilbagestrøget hår og ellers et par sprøjt med en billig parfume kan gøre at du kommer ud af omklædningsrummet med stort overskud og mange vil give dig misundelige blikke.

Når dine børn plager dig, om de ikke nok må få sig en trampolin, er det svært at sige nej. Men for mange forældre, er det angstprovokerende at se sine børn hoppe rundt flere meter over jorden. Hvad nu, hvis de falder ned? Trampolinens højde og højden på børnenes hop gør det til et mægtigt fald, hvis det går galt. Og der er ikke noget værre for dig som forælder end at se dine børn komme galt afsted. Samtidig er der heller ikke noget bedre end at se dine børn have det sjovt. Trampoliner er sjove – det syntes du sikker også, da du var barn. Med det rigtige tilbehør, bliver trampolinerne også mere sikre, så du kan lade dine børn have det skægt, mens de hopper omkring.

 

Nettet holder hopperne i sikkerhed

Det er frygten for, at børnene falder ud over kanten på trampolinerne, der afholder mange forældre fra at købe en. Det dybe fald. Men med et net til trampolinen, kan du slippe den bekymring. Nettet går nemlig hele vejen rundt om trampolinen, så det fanger de børn, der var på vej ud over kanten. Det er dog vigtigt, at du får dig et net, der er af en god kvalitet. Når børnene rammer nettet, er det stadig med en del momentum, og du kan risikere, at et net sprækker, hvis det ikke er ordentlig kvalitet.

 

Kantpuden kan sikre fødderne

Fjedrene i trampolinen sidder ude ved kanten. Det er derfor også der, du kan hoppe højest, fordi du får mest ud af fjedrene. Men ved nogle trampoliner er fjedrene blottet, og det betyder, at hvis du ikke passer på, kan du komme til at lande mellem fjedrene. Det kan gøre rigtig ondt, når foden ryger ned mellem. De fleste trampoliner kommer med en kantpude, der dækker fjedrene til, men kantpuden kan også gå i stykker. Sørg for altid at have en kantpude på trampolinen, så det ikke går galt ved kanten.

 

Forlæng levetiden

Trampoliner står tit ude i haven, og der bliver de udsat for alt, hvad moder natur har at byde på. Det er en god idé at have et cover til trampolinen, der beskytter den mod vind og vejr. Så holder den længere. Når vinden rigtig blæser derudad, er det desuden vigtigt, trampolinen ikke blæser væk. Det sørger en stormsikring for. Du vil ikke ud at jage trampolinen, der er på vej væk.

Så er det godt, du faldt over dette. Mangler du en fysioterapeut, og befinder du dig i Odense? Så kan vi præsentere et hold af dygtige, veluddannede og kloge fysioterapeuter, der står klar til at hjælpe med hvilket som helst problem, du døjer med. Om det er en eller flere skader, dine egne problemer eller bare har brug for lidt ekstra træning, så kan fysioterapi hjælpe dig. Ønsker du at træne i topmoderne omgivelser, i moderne faciliteter med massere af plads og gerne vil blive mødt med et team, der opfylder dine behov, så find fysioterapeut i Odense her.

Uanset hvad du døjer med, kan du få hjælp

Lige meget hvad det er, så kan du blive tilbudt holdtræning, personlig træning og træningsforløb der kan variere. Det er vigtigt, at genoptræningen kan mærkes på længere sigt, og at det er noget du kan mærke i din hverdag. Derfor er det også vigtigt, at netop den fysioterapeut, du vælger, opfylder og overholder dine behov. Det er selvfølgelig det vigtigste, og det kan være altafgørende for din genoptræning og dine endelige resultater. Det er vigtigt at træne i et godt miljø, og naturligvis også steder, for du føler dig komfortabel. Ens eget mindset er vigtigst, når det kommer til træning.

Derfor er fysioterapi vigtigt og essentielt

Fysioterapi er træning, der genopbygger og hjælper dig videre efter en skade. Fysioterapi forebygger ikke kun skader, men hjælper dig også bedst videre i din hverdag. Den bidrager til, at du kan vende tilbage til en normal hverdag, samt fortsætte med at leve, som du gjorde før. Fysioterapi retter sig især med kropsdele, du bruger allermest i din hverdag, og kropsdele du bevæger dig allermest med. På den måde, så hjælper fysioterapi dig bedst på vej, til at kunne komme dig over dine skader og fungere på egen hånd igen.

December, som vi kender som julemåneden, er fyldt med lækkerier og søde sager. Alt fra konfekt til pebernødder og brunkager. Det er næsten umuligt at slippe udenom at komme til at spise noget af alt det lækre, der står fremme i juletiden. Og en lille ingefærskage bliver hurtigt til flere. Det er helt naturligt, at man godt kan komme til at tage lidt på. Men efter jul og vinter begynder foråret og sommeren. Mange higer efter at få den såkaldte ’sommerkrop’. Men uanset om man higer efter sommerkroppen, eller om man bare gerne vil dyrke motion, så kan man hurtigt springe op på cyklen og cykle en tur i den smukke natur.

Trendy innovation – Cykler fra førende brands

Er du på jagt efter en ny eller din første cykel, så er der mange brands og modeller, du kan lede efter. Leder du efter den nyeste og bedste mountainbike, fordi du elsker at cykler og cykler flere gange hver dag, så meget som du kan komme til det? Eller leder du bare efter en cykel, der virker godt, som kan holde i et par år? Så skal du nok blive hjulpet godt i gang med at finde din nye cykel, for markedet er stort, men nogle sider har samlet et overblik med forskellige cykler og cykeltilbehør.

De bedste muligheder inde for cykling

Du kan nemlig få et hav af tilbud og udvalg på nettet og i butikkerne. Derfor er en tanke på, hvad du leder efter ikke så dårlig en idé. Er det en cykel, der kan holde til at cykle rundt i skoven? Er det en cykel, du hurtigt kan hoppe på, på arbejde, i skole eller hvis du lige skal ned at handle? Er det en cykel til dit barn? Nogle af de basale overvejelser, som hvad den skal bruges til, kan hjælpe dig godt på vej.