Når man skal ud og købe gave til personen, man holder af, er det ikke altid lige nemt at finde den helt rette gave. Materielle gaver kan ofte blive for upersonlige, og derfor kan det give fin mening at give en oplevelse i gave. Oplevelser kan købes i et væld af forskellige slags lige fra ginsmagning til kroophold for to. Hvis personen man ønsker at forkæle, elsker oplevelser, der virkeligt kan give dig følelsen af, at man lever, kan du med fordel få den perfekte gaveinspiration i det følgende.

Escape room

Et af de seneste skud på stammen, når det kommer til oplevelser der kan få hjertet til at hoppe en ekstra gang, er de såkaldte escape rooms. Her bliver man låst inde i et rum sammen med flere andre deltagere, hvor man efterfølgende har en time til at løse en række af udfordrende opgaver. Denne oplevelse fås i flere varianter, så den både er tilpasset til det voksne publikum og til den lille børnefamilie.

Helikoptertur

Det er også muligt, at give personen du har kært en af de populære helikopterture. Denne gaveide kan ikke kun give et godt sug i maven, men man kan samtidigt nyde det smukke danske land i et helt ny perspektiv. Denne oplevelse er perfekt til personen, der både værdsætter fart over feltet kombineret med nydelsen af smuk natur.

Djævleræs

Husker du Zulu djævleræs? Hvis du gør, så husker du sikkert de gamle jernvrag, som de medvirkende pløjede igennem jordbanen i høj fart. Det er faktisk muligt at købe sig et heat eller flere, hvis personen man vil forkæle skulle have en lille fartdjævel gemt i maven. Hvis man ønsker at købe denne type af oplevelse er det muligt i Viborg og Næstved.

Rappelling

Et godt bud på en af de gaveideer til personen der elsker action vil være rappelling. Denne aktivitet formår både at få adrenalinen til at pumpe i kroppen og giver samtidigt en uforglemmelig oplevelse. Oplevelsen foregår typisk over et par timer og indeholder både introduktion og en grundig sikkerhedsbriefing.

Prøv kræfter som stuntman

Hvem har ikke drømt om at være stuntman på et eller andet tidspunkt i barndommen? Nu har man mulighed for, at tilkøbe sig denne oplevelse til en person man holder af. Gaven er den perfekte ide til personen, som elsker action og fysiske udfordringer. Oplevelsen har en varighed af ca. 5 timer, og deltagerne vil foruden de fysiske udfordringer tilegne sig grundlæggende viden om jobbet som stuntman.

 

 

 

Du kender sikkert fornemmelsen af, at du render ind i en væg, når du skal give en mand i dit liv en gave. Han mener måske selv, at han har alt, men det er et vanskeligt udgangspunkt at give gaver fra. Du vil gerne give ham noget, han kommer til at blive glad for, for selvom tanken tæller meget i gaver, er det altid sjovest at give noget, der virkelig rykker. En oplevelse. Det der er ved ham, der siger, han har det hele, er, at han nok bare er tilfreds med det, han har. Den tilfredshed gør nogle gange, at han måske glemmer, at der også er meget nyt at opleve. Du kan give ham en på opleveren med forskellige oplevelsesgaver. Det er aldrig for sent at opleve. Og der er er oplevelser, der passer til enhver mand, selvom han måske mener, at han allerede har det hele.

Forkæl hans sanser

Alle mennesker er sanselige væsener, og en af de kraftigste sanseindtryk kommer gennem smagssansen. Det udløser mange af de stoffer oppe i hjernen, der gør os glade, når vi indtager mad, som er velsmagende. Når du skal finde på en god gave – en god oplevelse – kan du med fordel tænke smagssansen med ind i gaven. Det kan være en ølsmagning eller måske en gourmetoplevelse. Det kan også være et kursus i selv at lave mad.

Noget, der får blodet til at pumpe i hele kroppen

Det kan også være, at du tænker, at hele kroppen skal have en oplevelse. Hvis han mener, at han har det hele, handler det som sagt ofte om, at føler sig tilfreds i sin hverdag. Det er en god ting, men nogle gange er det også vigtigt at få blodet til at pumpe. Adrenalinen til at boble. Du kan give ham den rus ved at give en oplevelsesgave med eksempelvis en flyvetur i, hvor han får lov at prøve svæveflyvning. Du kan også udfordre hans mod ved at give et tandemspring, hvor han kommer til at prøve at hoppe med faldskærm med en trænet springer. Hvis han ikke er for glad for højder, kan du give ham en tur i en vindtunnel, hvor han kan få lov at prøve følelsen af at flyve, mens han ikke behøver at hoppe ud fra et fly. Vindtunnelen simulerer nemlig følelsen af at hænge i luften, inden faldskærmen udløses.

Dyrk sport med solen i øjnene

Sport og idræt er godt for os alle sammen. Det kan ikke diskuteres. Sundhedsstyrelsen anbefaler også, at både børn og voksne bevæger sig hver eneste dag – jo mere jo bedre. Men som med alt andet, er der naturligvis også grænser for, hvor meget man bør belaste kroppen. Det er ikke sundt for alle – formentlig ikke for nogen – at løbe et maraton hver eneste dag. Men moderat aktivitet som fodbold i frikvartererne for børnene og cykling til og fra arbejde for mor og far. Så er man godt på vej til en sundere livsstil, der vil gøre noget godt for helbredet.

Har du fysiske udfordringer?

Det er ikke os alle, der kan bevæge os frit omkring uden komplikationer. Nogle er desværre låst fast til deres kørestol grundet et handicap eller en ulykke. Andre føler ikke, at de kan få lov til at udfolde sig til deres fulde potentiale grundet deres synshandicap. Briller kan være en hindring for mange sportsglade, da risikoen for at miste sine briller i en fight om bolden i eksempelvis fodbold er relativ stor. Mister man brillerne, mister man af gode grunde også sit syn, hvilket er et kæmpe minus.

Der findes heldigvis et alternativ til de personer, som ønsker at dyrke deres sport, selvom de bærer briller – og er afhængige af deres briller til daglig. Man kan skifte til linser, når aktiviteten kalder.

Er du helt velfungerende og blot ønsker at dyrke din sport, som du plejer, så kender du måske til at få solen i øjnene, når du dyrker sport. Heldigvis kan du købe solbriller til sport, så du uden problemer kan dyrke netop din sportsgren uden at blive generet alverden af den skarpe sol. Skiløbere kan formentlig nikke genkendende til, at solbriller til sport er en absolut nødvendighed, når man drøner ned at pisterne. Du kan læse meget mere om mulighederne hos Optik Team.

Hvis det er længe siden, at du har set dine venner og lavet noget, hvor I virkelig havde det sjovt, kan du være den til at arrangere noget, som I skal lave sammen i weekenden. Problemet er ofte, at det kan være svært at finde en dag, der passer ind i alles kalendere, men hvis bare du tager initiativ, skal I nok finde en weekend, hvor I kan lave noget sammen.

Invitér dine venner på middag

En aften med lækker mad, gode drinks og snakke i øst og vest er altid hyggeligt, når det er med mennesker, som du holder af. Du kan invitere dine venner forbi til en lækker middag, hvor I bare skal slappe af og hygge jer. Senere på aftenen kan du hive nogle brætspil frem, hvis du vil fuldende det hele. Du kan altid selv gå i køkkenet og lave mad, men hvis du gerne vil undgå det og have mere tid til dine gæster, kan du bestille mad ud af huset.

En hyggelig aften i Tivoli

Der er noget helt specielt over en tur i Tivoli om vinteren, hvor der er fine julelys overalt. Hvis du tager en tur i Tivoli med dine venner, skal I spise brændte mandler, kandiserede æbler og se på alle de flotte udsmykninger, der altid er over det hele. I kan altid slutte dagen eller aftenen af med at nyde noget god mad sammen.

Hold storebagedag sammen

Specielt i de kølige måneder er det hyggeligt at være indenfor og bage brød og kager. Hvis man er flere om det, er det kun endnu mere hyggeligt. Saml dine venner til en eftermiddag, hvor I skal bage jeres yndlingskage med god musik i baggrunden. Så kan I pynte den fint og nyde den til en god film bagefter.

Mange kan godt finde på, at overse tænderne, når det handler om sundhed og at have det godt, og det ender tit med at man har ondt i tænderne og ikke ved hvad man nu skal gøre. Dette sker især fordi de fleste egentlig helst vil undgå tandlægen. Det skyldes, at tandlæger kan blive ret dyre, og det er derfor kritisk at man har en tandlæge man er tryg ved, og som man ved er nogen man faktisk gerne vil. Det dur altså ikke, at man betaler en tandlæge man slet ikke føler sig tryg ved. Hvis det gør virkelig ondt, og man slet ikke kan vente, kan man evt. ringe til en akut tandlæge i København, og få en behandling allerede dagen efter. Problemer med tænderne kan mange gange være genetisk betinget, og det er derfor ikke nok bare at børste tænderne.

Andre kunders erfaringer

Det er en mulighed at tale til andre om deres tandlæger, hvis du overvejer at skifte og prøve noget nyt. For det første kan man jo søge på anmeldelser og vurderinger online, hvor folk bedømmer og oplyser de næste kunder om noget der er bemærkelsesværdigt; godt og dårligt. Ellers kan det altid være noget, at tale med dine venner om deres tandlæger og se, hvad de egentlig mener og om deres tandlæger er noget for dig.

Når det ikke er tænderne

Måske har du allerede været hos tandlægen, der siger at han eller hun ikke kan se noget, mens dine tænder stadig gør ondt. I dette tilfælde, kan det måske betyde, at det slet ikke har noget med dine tænder at gøre. Nogle gange kan en hovedpine føles som en tandpine (og omvendt). Man kan jo altid overveje også at ringe til den praktiserende læge, og få en professionel vurdering, og få noget medicin eller lignende, hvis det er det, der er behov for.

Smid en bog i ørene under sport

Løbeture, fitness og meget andet er en del af manges hverdag. Det er dog ikke altid, at vi kommer afsted, da hverdagens mange gøremål ofte stjæler vores dyrebare tid. I stedet for at komme i løbeskoene og få overstået den lille løbetur, så vælger mange at gøre brug af de meget klassiske og overbrugte ”overspringshandlinger”. En anden ting, der absolut heller ikke hører til sjældenhederne, er dårlige undskyldninger, som hyppigt bliver slynget over disken.
Hvis bare man havde selvdisciplin nok til at smide et headset på og bare komme afsted, ville det være dejligt.

Er du glad for at læse inden sengetid, så kan du med fordel sætte en af de mange lydbøger, der er til rådighed online, på afspilleren og nyde lidt historiefortælling, mens du er fysisk aktiv. Det er netop en af de mange frustrationer, som lydbøger løser hos hyppige læsere. Men kan ikke lave andre ting, når bogen er blevet åbnet – det kan man med lyd.
For at blive i temaet med fysisk aktivitet så kan du blot holde fokus på at lytte til oplæseren, men benene gør deres arbejde på stier og veje – så skal du egentlig bare sørge for at løbe den rigtige vej og undgå at falde over dine ben.

Nogle har svært ved at holde fokus på at lytte. Sker det, at du ”falder ud”, kan du risikere at miste store dele af historien. Det gør formentlig ikke det hele store, hvis du lytter til en biografi eller fagligt materiale. Hører du i stedet en spændende krimi eller roman, så kan du ende med at miste hele plottet, hvis du ikke hører godt efter.
Det vil ødelægge hele den gode oplevelse, du ellers får ved at lytte til lydbøger.

Du kan finde et stort udvalg af lydbøger hos Danmarks største online boghandel Saxo.com. En side til dig, der enten vil købe eller streame bøger på din respektive afspiller.

Har du et stillesiddende job? Føler du, at du skal indhente timevis af motion om aftenen, hvor du egentlig hellere vil bruge tiden på noget andet? Så er du nok ligesom rigtig mange danskere!

Vi giver her nogle råd til, hvordan du ved hjælp af en skridttæller og et mål om minimum 10.000 daglige skridt, kan indarbejde motion i dine vaner og rutiner før, under og efter arbejdstid. Måske kan du bruge dem i din hverdag, måske er det helt umuligt – det kan du bedst vurdere.

Start med nogle gode sko

Når du skal op på 10.000 skridt hver dag, så gør dig selv og dine fødder den tjeneste at investere i nogle gode sko. Du skal have nogle funktionelle outdoorsko, som kan tåle vand og holde dine fødder tørre. Du kan have dem med i tasken, hvis dit arbejde kræver en dresscode, som ikke indebærer behagelige sko. Ecco designer alle slags sko –  lige fra de meget klassiske konservative modeller til de mere innovative sneakers. Køb dine nye Ecco sko hos Billigsport24.dk. Billigsport24.dk har et bredt udvalg af Ecco sko og er ofte først med de nye modeller.

Gå til og fra arbejde – eller en del af vejen

Er du er en af de mange mennesker, der kører i bil på arbejde hver dag? Hvis du har ganske langt, kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre at gå på arbejde. Men måske kan du sætte bilen på en p-plads et par kilometer væk fra jobbet og nyde en rask gåtur før og efter job? Det er ofte dejligt lige at klare hjernen og giver en del skridt på skridttælleren.

Indfør Walk and Talk møder på arbejdet

Det er allerede et kendt fænomen – walk and talk møder. Men de fleste steder kan man blive endnu bedre til det. Walk and talk giver ikke kun kilometer i benene, det giver også et andet mentalt perspektiv, som kan gavne mødets indhold og den sociale relation med dine kolleger. Det at se noget andet end mødelokalets fire vægge, bevæge sig og få andre inputs er inspirerende.

Når der går hverdag i den, kan det være rigtig svært at få bevæget sig. Når der skal være både tid til arbejde, madlavning, børnenes fritidsaktiviteter mm., kan det være svært at få det presset ind. Men hvis du gerne vil gøre plads til mere bevægelse i hverdagen, er det ikke en umulig opgave. Du kan snildt lave nogle små ændringer, som gør, at du får bevæget dig mere, men uden at skulle lave de hele store omrokeringer i dine daglige rutiner.

Tag cyklen

Du kender det garanteret. Du sætter dig ind i bilen, selvom der er 5 minutter ned til købmanden. Det er slet ikke nødvendigt at tænde for bilen, men det bliver hurtigt en vane. Hvis du prøver at gøre det til en vane at hoppe på cyklen i stedet, når det kan lade sig gøre, vil du nemt få mere motion i hverdagen. Hvis du bliver så vild med at cykle, at du vil gøre noget mere ud af det, kan du f.eks. begynde at køre ture i skoven på mountainbike. Find en forhandler af mountainbikes her.

Lav bevægelse til en konkurrence

Hvis du gerne vil have hele familien med på projekt ”mere motion i hverdagen”, kan det være en idé at gøre det til en form for konkurrence for både at motivere de mindste og dig selv. Invester i en skridttæller til hele familien og konkurrer om, hvem der kan tage flest skridt på én uge. Så har alle en grund til at få bevæget sig lidt ekstra.

Faste gåture

Motion behøver ikke være noget vildt. Selv med en gåtur i ny og næ, vil du få mere bevægelse ind i hverdagen. Dog kan du hurtigt komme til at udskyde eller glemme det. Derfor er det en god idé at f.eks. vælge to faste dage i ugen, hvor du skal gå en tur.

Førstehjælp redder liv! Og førstehjælp kan være fuldstændig afgørende for, hvilket liv den tilskadekomne eller syge får efter en ulykke. I Danmark blev i 2006 det obligatorisk at gennemføre et førstehjælpskursus for alle nye bilister i forbindelse med, at de tager køreskort.

Ulykker kan ramme pludseligt – vær beredt med et førstehjælpskursus

For alle, der ikke har fået førstehjælpskursus i forbindelse med kørekort, kan det være en rigtig god at gennemføre et kursus. En ulykke eller pludselig sygdom kan ramme, når som helst – og hvem helst. Og næste gang er det måske en person tæt på dig, der falder om.

I forbindelse med din aktive livsstil og din træning kan du komme ud for, at du står alene med en person, der får brug for hjertemassage. Træner du i et fitnesscenter, vil der med god sandsynlighed være en hjertestarter eller en instruktør, som kan træde til. Men træner du outdoor, fx løber trails, cross fit, mountainbike eller andet, så er det en anden sag. Hvis din træningsmakker eller en tilfældig person i nærheden, falder om med hjertesvigt, kan det være afgørende, at du kan give hjertemassage.

Hvor kan jeg få førstehjælpskursus?

Du kan booke det obligatoriske færdselsrelaterede førstehjælpskursus for 750 kr. hos www.foerstehjaelptilkoerekort.dk  De tilbyder kurser i Ringsted, Amager, Gentofte, Frederiksberg og Farum.

Hvad indeholder et førstehjælpskursus?

Førstehjælpskurset tager 8 timer og består af 4 timers hjerte- og lungeredning og 4 timers færdselsrelateret førstehjælp. Kurset gør dig i stand til at give korrekt førstehjælp, standse en ulykke og tilkalde hjælp ved ulykker. Du bliver i stand til at genoplive et menneske, som ikke trækker vejret ved hjælp af hjerte- og lungeredning. Du lærer også at bruge en hjertestarter, og du får kendskab til særlige forhold, som gør sig gældende i når der skal udøves førstehjælp i trafikken. Grunden til dette er, at der hvert år kommer 20.000 mennesker til skade i trafikken.

Hvad hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg har lært?

Det er det spørgsmål, der oftest kommer frem i kølvandet på et førstehjælpskursus. Det vigtigste at huske i tilfælde af uheld er, at du altid kan gøre noget. Uanset hvad, så kan man altid hjælpe på den ene eller den anden måde, hvilket du også vil blive sat ind i ved kurset.

Motion, træning og sport er i stigende grad en del af vores hverdag, og rigtigt mange dyrker en eller anden form for træning. Dette er som sådan ikke et nyt fænomen, men vores motionsvaner har ændret sig en del med fremkomsten af smartphones og anden teknologi. I dag kan man få rigtigt meget glæde af forskellige gadgets under træningen, og det er det, vi tager et kig på i denne guide. Læse med, og ind inspiration til, hvordan du forbedrer din træning ved hjælp af gadgets og smartphone-tilbehør.

 

Hold styr på dine resultater

En af de store fordele ved moderne teknologi i forbindelse med motion er, at det er blevet meget nemmere at holde styr på dine træningsresultater. Eksempelvis kan du investere i et pulsur, som hjælper dig med at indsamle data om din løbe- eller cykeltur. Pulsure findes i forskellige prisklasser, og afhængigt af dit behov kan du få pulsure med indbygget GPS, aktivitetsmåler samt selvfølgelig en pulsmåler. De smarteste pulsure kan desuden kobles sammen med din smartphone via bluetooth, hvilket gør det endnu nemmere for dig at få overblik over dine præstationer, uanset om du dyrker svømning, løb, styrketræning eller noget helt andet.

 

Brug din iPhone som løbeur

En anden mulighed for at holde øje med din træningsprogression er at medbringe din iPhone under din træning. Apps som f.eks. Endomondo er udviklet til at hjælpe dig med at tælle kilometer, hastighed, højdemeter osv. på din gå-, løbe- eller cykelrute, og den kan gemme dine resultater, så du altid kan følge med i din udvikling. Hvis du skal medbringe din smartphone under træning, skal du imidlertid sikre dig, at telefonen ikke kommer til skade. Det gør du ved at placere den i et sikkert løbearmbånd eller en iPhone mavetaske, som holder telefonen sikkert fastspændt under hele træningssessionen uden at hæmme din bevægelsesfrihed.

 

Musik til turen

Mange oplever, at musik kan højne motivationen og i sidst ende øge præstationsevnen. Hvis du er en af dem, der nyder at høre musik, mens du knokler derudad, skal du – udover et løbearmbånd til din smartphone – bruge et par gode løbehøretelefoner. Løbehøretelefoner udmærker sig ved at være udstyret med en ørebøjle, der går bag om dine ører, hvilket gør, at du ikke taber høretelefonerne. De mere avancerede løbehøretelefoner er desuden designet med henblik på reduktion af støj fra vinden, så du kan nyde din træningsplayliste uden at blive generet af uønsket baggrundsstøj. Løbehøretelefoner er et must til den musikglade sportsudøver.

 

Optag din træning

I de seneste år er de såkaldte action kameraer eller GoPro kameraer blevet meget populære. De små kameraer er ideelle til den sportsudøvende mand eller kvinde, som gerne vil optage sin træning. Særligt brugbare er action kameraerne for dig, der dyrker ekstremsport. Eksempelvis vil et faldskærmsudspring kunne give nogle fantastiske billeder, hvis du anskaffer dig et action kamera. Det samme vil en tur på mountainbike eller skateboardet. Investerer du i et vandtæt action kamera, vil du desuden kunne bruge det til f.eks. surfing eller dykning, hvilket ligeledes vil kunne give nogle rigtigt fede skud. Mange action kameraer kan forbindes til din smartphone via bluetooth, så du kan streame optagelsen direkte.

 

Læs også: Sportsrejser er gode for vores helbred

 

Smartphones og forskellige gadgets har på mange måder gjort det muligt at forbedre vores motionsvaner. Uanset om du vil bruge spotify under din løbetræning, lave statistikker over dine træningsresultater eller optage din præstationer, har du mulighed for at finde tilbehør og gadgets, der kan opfylde dit behov. Hvis du ønsker at give din træning et ekstra nyk opad, kan du med fordel undersøge det store marked for trænings- og sportsgadgets, som medgaranti vil kunne forbedre din træning.