Smid en bog i ørene under sport

Løbeture, fitness og meget andet er en del af manges hverdag. Det er dog ikke altid, at vi kommer afsted, da hverdagens mange gøremål ofte stjæler vores dyrebare tid. I stedet for at komme i løbeskoene og få overstået den lille løbetur, så vælger mange at gøre brug af de meget klassiske og overbrugte ”overspringshandlinger”. En anden ting, der absolut heller ikke hører til sjældenhederne, er dårlige undskyldninger, som hyppigt bliver slynget over disken.
Hvis bare man havde selvdisciplin nok til at smide et headset på og bare komme afsted, ville det være dejligt.

Er du glad for at læse inden sengetid, så kan du med fordel sætte en af de mange lydbøger, der er til rådighed online, på afspilleren og nyde lidt historiefortælling, mens du er fysisk aktiv. Det er netop en af de mange frustrationer, som lydbøger løser hos hyppige læsere. Men kan ikke lave andre ting, når bogen er blevet åbnet – det kan man med lyd.
For at blive i temaet med fysisk aktivitet så kan du blot holde fokus på at lytte til oplæseren, men benene gør deres arbejde på stier og veje – så skal du egentlig bare sørge for at løbe den rigtige vej og undgå at falde over dine ben.

Nogle har svært ved at holde fokus på at lytte. Sker det, at du ”falder ud”, kan du risikere at miste store dele af historien. Det gør formentlig ikke det hele store, hvis du lytter til en biografi eller fagligt materiale. Hører du i stedet en spændende krimi eller roman, så kan du ende med at miste hele plottet, hvis du ikke hører godt efter.
Det vil ødelægge hele den gode oplevelse, du ellers får ved at lytte til lydbøger.

Du kan finde et stort udvalg af lydbøger hos Danmarks største online boghandel Saxo.com. En side til dig, der enten vil købe eller streame bøger på din respektive afspiller.

Har du et stillesiddende job? Føler du, at du skal indhente timevis af motion om aftenen, hvor du egentlig hellere vil bruge tiden på noget andet? Så er du nok ligesom rigtig mange danskere!

Vi giver her nogle råd til, hvordan du ved hjælp af en skridttæller og et mål om minimum 10.000 daglige skridt, kan indarbejde motion i dine vaner og rutiner før, under og efter arbejdstid. Måske kan du bruge dem i din hverdag, måske er det helt umuligt – det kan du bedst vurdere.

Start med nogle gode sko

Når du skal op på 10.000 skridt hver dag, så gør dig selv og dine fødder den tjeneste at investere i nogle gode sko. Du skal have nogle funktionelle outdoorsko, som kan tåle vand og holde dine fødder tørre. Du kan have dem med i tasken, hvis dit arbejde kræver en dresscode, som ikke indebærer behagelige sko. Ecco designer alle slags sko –  lige fra de meget klassiske konservative modeller til de mere innovative sneakers. Køb dine nye Ecco sko hos Billigsport24.dk. Billigsport24.dk har et bredt udvalg af Ecco sko og er ofte først med de nye modeller.

Gå til og fra arbejde – eller en del af vejen

Er du er en af de mange mennesker, der kører i bil på arbejde hver dag? Hvis du har ganske langt, kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre at gå på arbejde. Men måske kan du sætte bilen på en p-plads et par kilometer væk fra jobbet og nyde en rask gåtur før og efter job? Det er ofte dejligt lige at klare hjernen og giver en del skridt på skridttælleren.

Indfør Walk and Talk møder på arbejdet

Det er allerede et kendt fænomen – walk and talk møder. Men de fleste steder kan man blive endnu bedre til det. Walk and talk giver ikke kun kilometer i benene, det giver også et andet mentalt perspektiv, som kan gavne mødets indhold og den sociale relation med dine kolleger. Det at se noget andet end mødelokalets fire vægge, bevæge sig og få andre inputs er inspirerende.

Når der går hverdag i den, kan det være rigtig svært at få bevæget sig. Når der skal være både tid til arbejde, madlavning, børnenes fritidsaktiviteter mm., kan det være svært at få det presset ind. Men hvis du gerne vil gøre plads til mere bevægelse i hverdagen, er det ikke en umulig opgave. Du kan snildt lave nogle små ændringer, som gør, at du får bevæget dig mere, men uden at skulle lave de hele store omrokeringer i dine daglige rutiner.

Tag cyklen

Du kender det garanteret. Du sætter dig ind i bilen, selvom der er 5 minutter ned til købmanden. Det er slet ikke nødvendigt at tænde for bilen, men det bliver hurtigt en vane. Hvis du prøver at gøre det til en vane at hoppe på cyklen i stedet, når det kan lade sig gøre, vil du nemt få mere motion i hverdagen. Hvis du bliver så vild med at cykle, at du vil gøre noget mere ud af det, kan du f.eks. begynde at køre ture i skoven på mountainbike. Find en forhandler af mountainbikes her.

Lav bevægelse til en konkurrence

Hvis du gerne vil have hele familien med på projekt ”mere motion i hverdagen”, kan det være en idé at gøre det til en form for konkurrence for både at motivere de mindste og dig selv. Invester i en skridttæller til hele familien og konkurrer om, hvem der kan tage flest skridt på én uge. Så har alle en grund til at få bevæget sig lidt ekstra.

Faste gåture

Motion behøver ikke være noget vildt. Selv med en gåtur i ny og næ, vil du få mere bevægelse ind i hverdagen. Dog kan du hurtigt komme til at udskyde eller glemme det. Derfor er det en god idé at f.eks. vælge to faste dage i ugen, hvor du skal gå en tur.

Førstehjælp redder liv! Og førstehjælp kan være fuldstændig afgørende for, hvilket liv den tilskadekomne eller syge får efter en ulykke. I Danmark blev i 2006 det obligatorisk at gennemføre et førstehjælpskursus for alle nye bilister i forbindelse med, at de tager køreskort.

Ulykker kan ramme pludseligt – vær beredt med et førstehjælpskursus

For alle, der ikke har fået førstehjælpskursus i forbindelse med kørekort, kan det være en rigtig god at gennemføre et kursus. En ulykke eller pludselig sygdom kan ramme, når som helst – og hvem helst. Og næste gang er det måske en person tæt på dig, der falder om.

I forbindelse med din aktive livsstil og din træning kan du komme ud for, at du står alene med en person, der får brug for hjertemassage. Træner du i et fitnesscenter, vil der med god sandsynlighed være en hjertestarter eller en instruktør, som kan træde til. Men træner du outdoor, fx løber trails, cross fit, mountainbike eller andet, så er det en anden sag. Hvis din træningsmakker eller en tilfældig person i nærheden, falder om med hjertesvigt, kan det være afgørende, at du kan give hjertemassage.

Hvor kan jeg få førstehjælpskursus?

Du kan booke det obligatoriske færdselsrelaterede førstehjælpskursus for 750 kr. hos www.foerstehjaelptilkoerekort.dk  De tilbyder kurser i Ringsted, Amager, Gentofte, Frederiksberg og Farum.

Hvad indeholder et førstehjælpskursus?

Førstehjælpskurset tager 8 timer og består af 4 timers hjerte- og lungeredning og 4 timers færdselsrelateret førstehjælp. Kurset gør dig i stand til at give korrekt førstehjælp, standse en ulykke og tilkalde hjælp ved ulykker. Du bliver i stand til at genoplive et menneske, som ikke trækker vejret ved hjælp af hjerte- og lungeredning. Du lærer også at bruge en hjertestarter, og du får kendskab til særlige forhold, som gør sig gældende i når der skal udøves førstehjælp i trafikken. Grunden til dette er, at der hvert år kommer 20.000 mennesker til skade i trafikken.

Hvad hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg har lært?

Det er det spørgsmål, der oftest kommer frem i kølvandet på et førstehjælpskursus. Det vigtigste at huske i tilfælde af uheld er, at du altid kan gøre noget. Uanset hvad, så kan man altid hjælpe på den ene eller den anden måde, hvilket du også vil blive sat ind i ved kurset.

Motion, træning og sport er i stigende grad en del af vores hverdag, og rigtigt mange dyrker en eller anden form for træning. Dette er som sådan ikke et nyt fænomen, men vores motionsvaner har ændret sig en del med fremkomsten af smartphones og anden teknologi. I dag kan man få rigtigt meget glæde af forskellige gadgets under træningen, og det er det, vi tager et kig på i denne guide. Læse med, og ind inspiration til, hvordan du forbedrer din træning ved hjælp af gadgets og smartphone-tilbehør.

 

Hold styr på dine resultater

En af de store fordele ved moderne teknologi i forbindelse med motion er, at det er blevet meget nemmere at holde styr på dine træningsresultater. Eksempelvis kan du investere i et pulsur, som hjælper dig med at indsamle data om din løbe- eller cykeltur. Pulsure findes i forskellige prisklasser, og afhængigt af dit behov kan du få pulsure med indbygget GPS, aktivitetsmåler samt selvfølgelig en pulsmåler. De smarteste pulsure kan desuden kobles sammen med din smartphone via bluetooth, hvilket gør det endnu nemmere for dig at få overblik over dine præstationer, uanset om du dyrker svømning, løb, styrketræning eller noget helt andet.

 

Brug din iPhone som løbeur

En anden mulighed for at holde øje med din træningsprogression er at medbringe din iPhone under din træning. Apps som f.eks. Endomondo er udviklet til at hjælpe dig med at tælle kilometer, hastighed, højdemeter osv. på din gå-, løbe- eller cykelrute, og den kan gemme dine resultater, så du altid kan følge med i din udvikling. Hvis du skal medbringe din smartphone under træning, skal du imidlertid sikre dig, at telefonen ikke kommer til skade. Det gør du ved at placere den i et sikkert løbearmbånd eller en iPhone mavetaske, som holder telefonen sikkert fastspændt under hele træningssessionen uden at hæmme din bevægelsesfrihed.

 

Musik til turen

Mange oplever, at musik kan højne motivationen og i sidst ende øge præstationsevnen. Hvis du er en af dem, der nyder at høre musik, mens du knokler derudad, skal du – udover et løbearmbånd til din smartphone – bruge et par gode løbehøretelefoner. Løbehøretelefoner udmærker sig ved at være udstyret med en ørebøjle, der går bag om dine ører, hvilket gør, at du ikke taber høretelefonerne. De mere avancerede løbehøretelefoner er desuden designet med henblik på reduktion af støj fra vinden, så du kan nyde din træningsplayliste uden at blive generet af uønsket baggrundsstøj. Løbehøretelefoner er et must til den musikglade sportsudøver.

 

Optag din træning

I de seneste år er de såkaldte action kameraer eller GoPro kameraer blevet meget populære. De små kameraer er ideelle til den sportsudøvende mand eller kvinde, som gerne vil optage sin træning. Særligt brugbare er action kameraerne for dig, der dyrker ekstremsport. Eksempelvis vil et faldskærmsudspring kunne give nogle fantastiske billeder, hvis du anskaffer dig et action kamera. Det samme vil en tur på mountainbike eller skateboardet. Investerer du i et vandtæt action kamera, vil du desuden kunne bruge det til f.eks. surfing eller dykning, hvilket ligeledes vil kunne give nogle rigtigt fede skud. Mange action kameraer kan forbindes til din smartphone via bluetooth, så du kan streame optagelsen direkte.

 

Læs også: Sportsrejser er gode for vores helbred

 

Smartphones og forskellige gadgets har på mange måder gjort det muligt at forbedre vores motionsvaner. Uanset om du vil bruge spotify under din løbetræning, lave statistikker over dine træningsresultater eller optage din præstationer, har du mulighed for at finde tilbehør og gadgets, der kan opfylde dit behov. Hvis du ønsker at give din træning et ekstra nyk opad, kan du med fordel undersøge det store marked for trænings- og sportsgadgets, som medgaranti vil kunne forbedre din træning.

”Hælspore” er et paraplybegreb, der betegner smerter i hælen eller under svangen. Det kan altså både dække over inflammation og lignende. Der er mange symptomer, og det kan være svært at komme af med hælsporer, når man først har fået det. Alligevel er der en del ting, du selv kan prøve, for at bedre det.

Typiske gener ved hælsporer

Det første, største og måske også vigtigste symptom på hælsporer er smerter. Der kan både være tale om tiltagende smerter, men de kan også opstå fra den ene dag til den anden. Smerterne er lokaliseret under hælen, og den er oftest værst, når man har holdt foden i ro.

Hælsporer kan sagtens behandles

Der findes mange forskellige måder, du kan prøve at behandle hælsporer på. Blandt andet kan du:

  • Afprøve specielle såler til dine sko

  • Dæmpe symptomer med is

  • Aflaste foden

  • Træne foden

  • Kontakte professionelle

Hælsporer kan opstå, hvis du ikke træder korrekt ned på foden. Hvis du tror, det kan være problemet, vil et skoindlæg højst sandsynligt kunne afhjælpe problemerne. Er ud interesseret i at prøve denne mulighed, så find såler til hælsporer her.

Mindsk ubehaget og kom smerterne til livs

Mens du afprøver sålerne, er det ikke sikkert, at symptomerne forsvinder med det samme. For at mindske ubehaget, kan du derfor bruge isposer til at mindske smerterne. Derudover kan det være en god idé at aflaste foden, så du bruger den mindre, end du normalt ville. Du kan sagtens stadig bruge foden og gå på den, men det vil i mange tilfælde være virksomt at skære med på aktiviteter. Derudover kan du prøve at træne de små muskler, der er i foden. Du kan eksempelvis prøve med hælløft og tåspredning. Får du ingen lindring ved nogle af disse forsøg, kan det være nødvendigt at kontakte en læge eller fysioterapeut.

Der er mange, der drømmer om at komme på ferie. Men mens der er nogle, der længes efter de kridhvide sandstrande, det azurblå hav og de kølige drinks, er der andre, der meget hellere vil suse ned ad de snedækkede pister. Det er nemlig noget, der indgyder til en mere aktiv ferie, hvor man virkelig får rørt kroppen. Når man kommer hjem, har man således ikke bare lagt ved poolen, i stedet har man dyrket masser af sport ,og man føler sig derfor frisk og energisk til de ting, hverdagen måtte bringe.

En dag fyldt med sport

Og hvis du synes, det er ved at være tid til, at du kommer ud og får rørt dig lidt samtidig med, at du kan nyde en feriestemning, så kan det være, at du lige nu er på udkig efter en god skiferie. Og hvis du tager et kig online, vil du hurtigt opdage, du har rig mulighed for at finde en sådan, hvis du vælger at lade turen gå til Østrig. Her har du rig mulighed for at nyde godt af de mange kridhvide pister, mens sneen reflekterer sig i dine skibriller. Du vil kunne få så meget fart på, at dit hår flagrer, og solen vil male dine kinder røde, mens du drøner afsted. Du vil føle et sug i maven, og du vil nyde en hæsblæsende dag med et afslappet krus kakao, før endnu en dag fyldt med sport melder sig på banen. Er det noget, der lyder som noget for dig? Så se mere her.

For hele familien

I Østrig har du også rig mulighed for at finde nogle faciliteter, der lader dig tage hele din familie med dig på skiferie. Der vil således være krævende pister for de øvede, mens det vil være muligt for børnene at deltage på skiskoler.

Når det kommer til at få bestemte grupper af børn til at dyrke motion og blive fanget af en sportsgren, så kan det godt være en udfordring. Hvis man f.eks. har søvnproblemer eller ikke kan overskue at have et relativt udefineret tidsrum tilbage af motionen, så kan det være uhyre svært at få noget godt ud af sin træning. For et barn med en sådan udfordring er det derfor også vigtigt at tackle disse problemer, hvis man skal blive fænget af en sportsgren.

Søvnbesvær

Søvnbesvær betyder, at man ikke kan restituere lige så godt som andre mennesker, fordi man ikke får lige så meget søvn. Det betyder også, at man kan være mere uoplagt i sin træning, fordi man ikke har den energi, som man bliver nødt til at have for at gå i gang. Dette kan man tackle ved brug af en kugledyne, som er en tung dyne der smyger sig om kroppen og giver stimulation af kroppen, så man kan trækkes væk fra tankemylderet og komme helt ned i kroppen. Disse redskaber hjælper mange til bedre søvn og det er helt sikkert noget, som man bør undersøge.

Gør træningen tidsmæssigt overskuelig

Når man skal træne i en halv time eller en time, så kan det være svært for alle folk at få en god idé om, hvor lang tid der egentlig er tilbage – og specielt for folk med en diagnose. Her kan det hjælpe med en meget visuel måde at opfatte tiden på og her kan en time timer benyttes. Så kan man se hvor lang tid der er igen rent visuelt, hvilket kan hjælpe barnet med at gennemføre træningspasset og blive bedre. Besøg SpektrumShop nu og find disse ting og meget andet, der kan hjælpe i en hverdag med et diagnosticeret barn, såsom bøger, legetøj og beklædning.

Take-away kan også være sundt

Hvis du går rigtig meget op i din træning, så kender du med garanti også til vigtigheden af din kost. Din kost er nemlig altafgørende for at skabe de bedst mulige træningsresultater. Træner du for eksempel for at få den eftertragtede six-pack, er det selvfølgelig nødvendigt, at du træner dine mavemuskler. Men hvis du har et fedtlag, der dækker dine mavemuskler, så er det irrelevant hvor meget, du træner. Dine mavemuskler vil nemlig ikke komme til udtryk, før du er kommet af med det fedtlag. Om du så laver 1000 mavebøjninger om dagen, nytter det altså ikke noget, hvis du ikke spiser sundt.

Der skal være plads til dovenskab

Efter et 2-timers træningspas i fitness-centeret er det nok de færreste, der orker hjem at lave mad. Du er sikkert hundesulten efter et veloverstået træningspas. Du vil bare gerne have noget at spise. Du ved, at det skal være sundt, men sund mad kræver tid at lave. Der skal snittes en masse grøntsager, og der skal måske steges noget kylling. Derfor fristes du måske til lige at tage et smut forbi 7-eleven eller bare købe en færdigret nede fra Netto. Vil du virkelig se resultater af din træning, bør dette dog undgås. Og der findes heldigvis sunde alternativer til de dage, hvor du ikke selv orker at lave mad.

Sådan kan du være doven og sund på samme tid

Sund take away kan bestilles hos Kylling & Co. – sund take away. Sund take away er nemlig deres speciale. Ved at bestille sund take away får du et lækkert og velsmagende måltid, som samtidig gavner din træning. De har et bredt udvalg af forskellige retter, så der er med garanti også noget for din smag. Der skal nemlig være plads til belønning efter et veloverstået træningspas. Her er det bare vigtigt, at du vælger sund take away.

Går du og har problemer med fødderne? Går du skævt eller indad? Frygt ej, for nu er det løst på en nem måde! Align footwear har opfundet nye indlægssåler, teknologien kaldes for trepunkts-teknologi. Indlægssålen kan ligges i enhver sko og kan bruges af begge køn og folk i alle aldre, så det er meget praktisk.

Fordelene ved Align footwear

Nu til dags har folk flere forskellige sko, som de skifter mellem at have på, derfor er det vildt praktisk med en indlægssål, da man bare kan putte dem i de nye sko, i stedet for at man skal gå rundt i de samme sko hver dag. Andre mennesker lægger heller ikke mærke til det, da det er inde i skoen, hvilket er meget godt, især for unge, der ikke vil skille sig ud. Alles kroppe er forskellige og derfor tilbyder align footwear en ekstra god service: hvis du ikke kan se nogen forskel inden 60 dage, kan du nemt og gratis sende dem tilbage og få pengene retur.

Hvilke fodproblemer hjælper Align footwear på

80% af alle mennesker i verden lider mere eller mindre af en vis form for skæv gang (over-pronation). Indlægssålerne har tre støttepunkter, som gør at hælen, foden og anklen bliver rettet op i en neutral position. En undersøgelse har vist, at ens skæve gang, bliver mindsket med omkring 27%, hvilket ingen andre producenter har opnået endnu.
Indlægssålerne hjælper også med hammertæer. Hammertæer er en tilstand, hvor ens tæer krummer og de kan ligne et hammerhoved. Folk med hammertæer kan ofte have problemer med at gå i normale sko, da der ikke er plads til tæerne. Heldigvis hjælper sålerne til det, ved at stabilisere foden og anklen, dog skal man stadig sørge for, at der er nok plads i skoene.
Derudover hjælper de også på mange andre fodproblemer, som fx hælspore, høj svang, platfodet og mange andre.

På hjemmesiden kan du finde en masse forskellige indlægssåler og meget mere info.